Met (on)bekende spelletjes aan de slag. Strategie, een tikkeltje geluk, inzicht en plezier maken. Dat waren de hoofdingrediënten van dit doorschuifsysteem. Coördinaten bepalen en benoemen, patronen vormen, spiegelen, (vlakke) figuren herstructureren, blokkenbouwsels onderzoeken en nabouwen. Dat waren dan weer de leerrijke elementen uit datzelfde doorschuifsysteem. Het ging er zeer ernstig aan toe.

Rekenspelletjes.

We lieten ons voor deze les inspireren door bekende en minder bekende kunstwerken. Herken je ze? Na de inspiratieronde was het tijd om zelf aan de slag te gaan. Er werd getekend, geschilderd, geknipt, geplakt,... Benieuwd naar het eindresultaat? Nog even geduld...

Kunst met vlakke figuren

Volg de avonturen van alle mediawijze klassen uit Vlaanderen via https://www.deschaalvanm.be/prikbord

Dit schooljaar nemen we met het 6de leerjaar opnieuw deel aan het project "De schaal van M" i.s.m. Ketnet, Mediawijs en Mediaraven. Een week lang worden de leerlingen ondergedompeld in de digitale wereld. Ze leren hoe het internet werkt en worden doorheen verschillende opdrachten mediawijs gemaakt. 

De mediahelden gingen met veel enthousiasme aan de slag. Na een weekje hard zwoegen mochten de leerlingen vandaag hun acties voor de Week Challenge uitvoeren. Onze inzending staat sinds vandaag online. Kijk en luister mee. Vanuit de redactie van Karrewiet kwam er alvast interesse naar de acties van de mediahelden uit het 6de leerjaar.

Ondertussen zijn de winnaars bekendgemaakt en valt ook onze school in de prijzen. Proficiat aan alle mediawijze deelnemers.

WAARSCHUWING! Niet alle beelden zijn geschikt voor gevoelige kijkers. De leerlingen van het 6de leerjaar gingen aan de slag met tips en trucages uit de filmwereld. Met keuken en huishoudmateriaal wonden bij elkaar aanbrengen. De juiste verhoudingen zoeken om met het eindresultaat twijfel te zaaien... Is er een dokter in de zaal? Voor wie het allemaal een beetje te eng was, kon zich creatief uitleven met het schrijven van een griezelverhaal. 

Net écht?! - griezelen.

Voor de tweede dag op rij trokken we de natuur in. Het fruitbedrijf Billens en Van Laer ontving de klas voor 5 workshops i.s.m. Plattelandsklassen. Van appels plukken, over het sorteren, tot het verwerken van de oogst naar appelsap. Tussendoor ook proeven van de verschillende soorten appels, het suiker- en het zetmeelgehalte, de hardheid van appels meten. De leerlingen werden actief betrokken bij het hele proces.

Plukvers

Voor het tweede WO-thema trokken we met de klas naar het natuureducatief centrum de Paddenbroek in Gooik. Tijdens deze (dag)uitstap kregen de leerlingen verschillende workshops aangeboden: composteren, braakballen pluizen, bodemdiertjes determineren en een klasspel over biotopen en de voedselketens. Zelf onderzoeken en ontdekken om de natuur in onze eigen omgeving beter te begrijpen.

Paddenbroek 2018

Met een bezoek aan de VRT ontdekten de leerlingen uit het 6de leerjaar het leven achter de schermen van televisie- en radiomaken. In de klas konden ze eerder dit schooljaar kennismaken met een green screen. Levensecht, zoals de weerman of weervrouw, voor een blue key plaatsnemen is nog spectaculairder. Verder bracht de rondleiding ons achter de schermen van Het Journaal, bij de repetities voor het programma Van Gils & Gasten, een blik op de autocue van Ter Zake, de verschillende regiekamers en in coulissen (bij de decorbouwers) van het televisiestation. Ook konden we even live de uitzending van het radiostation MNM bijwonen.

VRT